پس از تکمیل نمرات در سامانه یکپارچه سیدا ابتدا وارد سامانه یکپارچه امین شده و از بخش انتخاب دوره، ابتدا دوره مورد را انتخاب و تیک بخش عملیات متوسطه دوم فعال و عنوان ذخیره را کلیک می نماییم. سپس از بخش عملیات اصلی، عملیات سیدا، عنوان دریافت اطلاعات از سیدا را لمس نمایید. در صفحه جدید عملیات را در بخش های زیر انجام دهید:
الف) در بخش نوع آموزش عنوان (روزانه / بزرگسال) را انتخاب نمایید.
ب) عنوان به روزآوری اطلاعات را کلیک تا به روز آوری انجام گبرد.
ج) عنوان دریافت اطلاعات را لمس نموده و منتظر بمانید تا اطلاعات دانش آموزان دریافت شود.
د) از بخش عملیات اصلی، وضعیت مدرسه، شروع محاسبه کارنامه را انجام دهید.
توجه 1: تا محاسبه مرحله فوق تکمیل نشده، بهتر است مرحله بعد را انجام ندهید.
ه) از بخش عملیات اصلی، عملیات کارنامه کلی، شروع محاسبه کارنامه کلی را اجرا نمایید.
توجه 2: برای دریافت کارنامه کلی اصلا نیاز نیست که هفتک های بخش وضعیت مدرسه زده شود. توصیه می شود تا رفع کلیه نواقص و تکمیل نمرات این هفتک ها زده نشود.
پس از تکمیل محاسبات مراحل فوق می توانیم نسبت به دریافت کارنامه کلی اقدام نماییم اما ممکن است نتوانیم برای یک یا تعدادی از دانش آموزان کارنامه کلی دریافت نماییم. این امر ممکن دلایل متفاوتی داشته باشد از جمله: الف) کد ملی تکرای، ب) مغایرت شناسنامه و ج) نقص سوابق.
الف) کد ملی تکرای: خطای کد ملی تکراری مربوط میشود به دانش آموزان انتقالی که از یک مدرسه به مدرسه دیکر منتقل شدهاند. برای رفع خطا مدرسه مبدا ابتدا باید در سیدا وضعیت دانش آموز را به حالت انتقال رفته درآورده و اعتبارسنجی انجام دهد و پس از ارسال و دریافت اطلاعات در امین از قسمت عملیات مدرسه متوسطه دوم عملیات اصلی عملیات سیدا دریافت ضمن سال رفته از سیدا را برای این دانش آموز انجام دهد تا خطا رفع گردد. برای اینکه ر دریافتهای بعدی مجدد دچار مشکل نشود میبایست از قسمت بستن اطلاعات دانش آموزان اطلاعات این دانش آموز را بست.
ب) مغایرت شناسنامه: مغایرت شناسنامه میتواند به دلیل ثبت اطلاعات اشتباه در سامانه و یا تغییر شناسنامه از طرف دانش آموز رخ دهد.
ج) نقص سوابق: یکی از دلایل قص سوابق میتواند به دلیل نقص در نمرات ارسال شده دانش آموز به امین باشد که پس از تکمیل و ارسال مجدد اطلاعات به امین برطرف خواهد شد.
برای کسب اطلاع از این خطاها و شناسایی دانش آموزان مورد دار می توان از بخش گزارش های کنترلی بر روی هر عنوان کلیک و سپس کلمه جستجو را لمس نماییم تا خطاهای احتمالی را مشاهده نماییم.

در تصویر بالا گزارش آمار نقص سوابق کارنامه کلی را مشاهد می نمایید.
همان طور که از تصویر مشخص است می توان سال و دوره خطا، عنوان خطا و خود خطا را مشاهده نمود.
از میان گزارشات موجود به شرح گزارش، آمار نقص سوابق کارنامه کلی می پردازیم.
این خطا به دو دسته تقسیم می گردد:
دسته اول) شامل تغییراتی است که در شناسنامه توسط خود فرد و از مجاری قانونی صورت گرفته است. مثلا تغییر نام ( از پانیز به نیکی) و یا حذف پسوند نام خانوادگی ( از امیر زاده به امیری).
روش اصلاح: برای اصلاح مورد فوق فقط کافی است که در آخرین دوره درخواست تغییر شناسنامه ثبت و پس از تایید سنجش بر روی ابزار اجرای درخواست کلیک نماییم. در این نوع درخواست تنها اطلاعات این دوره در سامانه اصلاح می گردد اما مغایرت هم برطرف می شود.
دسته دوم) شامل عدم تطابق مشخصات ثبت شده با اصل شناسنامه می باشد. این نوع اشتباه از طرف شخصی که در مدرسه مشخصات را در سامانه ثبت نموده است صورت گرفته است. مثلا بجای (ابره چی - ابرچی) ثبت کرده است.
توجه 3: ممکن دانش آموز در چند مدرسه سابقه داشته باشد پس لازم است همه مدارس ثبت درخواست اصلاح انجام دهند.
روش اصلاح: اما برای اصلاح مورد دوم می بایست برای کلیه دوره هایی که مشخصات اشتباه می باشد درخواست اصلاح ثبت و مورد تایید و اجرا قرار گیرد.
روش ثبت درخواست: برای ثبت درخواست:
الف) از بخش انتخاب دوره مربوطه (مثلا خرداد 404-403) را انتخاب و تیک متوسطه دوم را زده و ذخیره می نماییم.

ب) از قسمت درخواستها بر روی عنوان درخواستهای مدرسه کلیک می نماییم.
ج) در مرحله بعد بر روی کلمه جدید کلیک می نماییم.
د) در پنجره جدید ابتدا نوع درخواست را مشخص و سپس کد دانش آموز را وارد و کلمه جستجو را لمس می نماییم.
ه) با مشاهده اطلاعات دانش آموز مورد نظر، بخشی که اشتباه بوده و قرار است اصلاح شود را ثبت می نماییم. (مثلا نام خانوادگی)
و) در بخش توضیحات، ابتدا نوع توضیحات را مشخص می نماییم.
ز) سپس در بخش متن توضیحات به طور خلاصه دلیل آن را می نویسیم.
ح) از قسمت پیوست تصویر شناسنامه را ضمیمه می نماییم. (صقحه مورد نظر شناسنامه بارگزاری اسکن و دخیره می شود).
ط) در نهایت بر روی عنوان ذخیره درخواست کلیک نمایید.

نکته مهم: اگر دانش آموز جز افراد فارغ التحصیل می باشد حتما باید هفتک، دانش آموزان فارغ التحصیل است را انتخاب نماییم تا قادر به مشاهده اطلاعات وی باشیم.

ی) پس از ثبت درخواست ابتدا با سنجش تماس گرفته تا درخواست را تایید نماید.
ک) سپس از قسمت درخواستها، درخواستهای مدرسه را کلیک می نماییم تا کلیه درخواست ها را مشاهده کنیم.
ل) از قسمت اجرای درخواست، درخواست تایید شده از طرف سنجش را اجرا می نماییم تا تغییرات مورد نظر اجرا و اعمال شود.

بعد از تکمیل این فرایند شما باید قادر باشید برای کلیه دانش آموزان کارنامه دریافت نمایید و در ضمن در بخش آمار نقص سوابق کارنامه کلی دیگر نباید هیچ گزارشی را ببینید. برای اطمینان از صحت انجام کار، کارنامه دانش آموز را دریافت و مشخصات فردی را بررسی نمایید.
توجه 4: صفحه مشخصات (صفحه مورد نظر) شناسنامه را اسکن نمایید و با پسوند jpg و یا pdf ذخیره نمایید.
توجه 5: سعی کنید حجم فایلی که ذخیره می نمایید به اندازه ای باشد که سامانه آن را بتواند ذخیره نموده و با خطا مواجه نشود.
توجه 6: اگر دانش آموزی که مغایرت اطلاعات دارد، انتقالی از منطقه ی دیگری است که دسترسی به آن دشوار بوده و نتوانید برای رفع مشکل هماهنگی ایجاد نمایید می توانید درخواست از نوع تغییر شناسنامه برای وی ثبت نمایید تا مشکل بر طرف گردد.
توجه 7: اگر تعداد سوابق دانش آموزی که مشکل دارد زیاد هستند (به ویژه مدارس بزرگسال) برای راحتی کار می توانید به جای درخواست اصلاح از درخواست تغییر شناسنامه استفاده نمایید.
توجه 8: دقت داشته باشید که اصلاح محل تولد و محل صدور شناسنامه جزو مغایرت ها در سامانه نشان داده نمی شود. بنابر این فقط کافیست که این موارد ابتدا در سامانه یکپارچه سیدا اصلاح و در امین اطلاعات جدید دریافت شود. با این کار دوره های قبل نیز اصلاح شده و نیاز به ثبت درخواست نمی باشد.
توجه خاص: تفاوت درخواست اصلاح با درخواست تغییر شناسنامه این است که
- درخواست اصلاح باید برای همه دوره ها ثبت و اجرا شود
اما
- درخواست تغییر تنها برای آخرین دوره ثبت می شود.
برای دریافت متن پی دی اف این مطلب عنوان زیر را لمس نمایید.
رفع خطای نقص سوابق و دریافت کارنامه کلی
برچسبها: رفع نقص سوابق, کارنامه کلی, اصلاح مشخصات, تغییر مشخصات

